Svenskar och bredband..

Jag minns när man som liten typ 4:an eller 5:an stack till en kompis för att kolla på internet. Skolan hade ju inte skaffat det än. Man var ju fascinerad. Kunna chatta med människor från andra sidan jordklotet. Kolla på webcams från New York och kolla hur värdet var där.
Det var absolut inte många som hade internet på den tiden. Aftonbladet.se såg verkligen ut som en sida folk i min klass gjorde under webbdesign-lektionerna. Enkla och fula sidor.

Nyligen rapporterade företaget Akamai om vem som använder internet mest i världen. Och gissa vad? Sverige ligger i topp? Är det oväntat? Nej inte ett dugg. Finns bara en jag känner i min krets som verkligen saknar internet och det är Linus. Men han har ju flyttat så han har inte hunnit koppla in sitt nya internet.

Vi har flest internetanvändare men även är det så att vi ligger inne med snabbaste bandbredden. Jag har ju 100/100 mbit. Vilket man för 10 år sen kunde drömma om. Man kunde endast nå den hastigheten om man satt på LAN (Local area Network) alltså lokalt nätverk, samt att man hade en hub som klarade 10/100.. Då kunde man byta filer mellan varandra i en hög hastighet och dessa LAN var populära förr i tiden. Medans man nu kan sitta hemma och streama en film från internet precis som om man hade den på dvd-skiva.
Sen har ju dom uppe i Sverige världens största LAN, Dreamhack. Där det förra året deltog 10,544 personer med deras datorer i en stor sal uppe i Jönköping.


Ah nu var jag väl lite nördig? Men så är det, bara att inse nördarna som var så nördiga förr i tiden att ingen ville umgås med dom eftersom dom satt och kodade olika program och byggde sina egna datorer. Dom har skapat världen som den är idag. Allt idag går genom internet, då menar jag ALLT!!

Så en applåd åt dessa nördar borde sitta på sin plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0